חדשות

זעם במערכת הבריאות: האוצר הורה לבטל תורנויות אחה"צ של המומחים הצעירים

באוצר סבורים שאין שום צורך בתורנויות השליש והן ייפסקו באופן מוחלט החל מינואר | ארגוני הרופאים ומשרד הבריאות: "פגיעה קשה נוספת במערכת האשפוז הציבורית והממשלתית"

טיפול בבית חולים. אילוסטרציה

עימות חדש בין פקידות האוצר לבין הנהלת משרד הבריאות והרופאים, בעקבות הודעת משרד האוצר למנהלי בתי החולים כי בסוף החודש יפוגו "תורנויות השליש" של המומחים הצעירים. מדובר בהסדר שנקבע בהסכם הקיבוצי שנחתם עם הרופאים בסוף שנת 2011 ובמציאות הפוליטית הנוכחית, כאשר אין תקציב מדינה מאושר לשנת 2020, משרד האוצר איננו מתכוון לחדשו אוטומטית. יתר על כן, באוצר סבורים שאין שום צורך ב"תורנויות השליש" ולכן ההנחיה למנהלי בתי החולים שהן ייפסקו באופן מוחלט. מהסדר תורנויות השליש נהנו בעשור האחרון כ-6,000 רופאים צעירים.

תורנויות השליש מבוצעות בחמש השנים שלאחר סיום התמחות הרופאים. הן נועדו, על פי ההסכם, למנוע זליגת מומחים צעירים מהרפואה הציבורית לפרטית. הרופאים מבצעים במסגרת זו ארבע-חמש תורנויות אחרי הצהריים בנות חמש שעות נוספות כל אחת, לאחר סיום שעות העבודה היומיות הרגילות שלהם. בכך מושגות כמה מטרות: תגבור הצוותים הרפואיים בבתי החולים הציבוריים בשעות אחרי הצהריים, סיוע לרופאים המתמחים, הוראה וחניכה של רופאים צעירים וביצוע מחקר אקדמי.

יו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי. "באין ממשלה, הפקידות משתוללת"

במכתב ששיגר המשנה לממונה על השכר באוצר, אפרים מלכין, למנהלי בתי החולים הוא הודיע להם כי החל בינואר אין לשבץ רופאים לתורנויות שליש. ההנחיה החדשה, שהתקבלה ללא דיון מקדים עם משרד הבריאות וההסתדרות הרפואית, למעט חליפת מכתבים רשמית, מעוררת סערה במערכת הבריאות. לפני כמה שבועות, אותו פקיד בכיר באוצר גם החליט להפסיק את  המענקים לרופאים המתמחים במקצועות במצוקה ובפריפריה.

על פי דיווח ב"דה מרקר" הבוקר, נתוני משרד הבריאות הראו כי עלות תורנויות השליש מסתכמת במיליוני שקלים בודדים בשנה בלבד, למימון אלפי תורנויות.

הנהלת משרד הבריאות חוששת שביטול תורנויות השליש יטיל בתקופה הקרובה עומס כבד עוד יותר על בתי החולים, שכבר עתה מתמודדים עם עומסי היתר. נוכחות המומחים הצעירים בשעות אחרי הצהריים מסייעת במידה רבה בהתמודדות עם הבעיה הקשה שעלולה להחריף, במיוחד בתקופת החורף.

ד"ר זאב פלדמן, סגן יו"ר הר"י ויו"ר אר"ם. "התורנויות הללו הן כלי חשוב המאפשר להשאיר רופאים בכירים בבתי החולים בשעות הערב". צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90

ד"ר אורלי וינשטיין, ראש חטיבת בתי החולים במשרד הבריאות, הזהירה במכתב תגובה להנהלת האוצר ולממונה על שכר מתוצאות ביטול התורנויות. במכתבה ביקשה לדחות את ההחלטה לפחות עד חודש מרץ כדי שבמהלך תקופה זאת יתקיים דיון מסודר, אך בקשתה נדחתה. ד"ר וינשטיין כתבה: "ההחלטה עלולה להביא לזליגת מומחים לרפואה הפרטית ולקהילה וכתוצאה מכך לפגיעה קשה נוספת במערכת האשפוז הציבורית והממשלתית. ההחלטה התקבלה תוך התעלמות מצורכי המערכת והפגיעה הצפויה עקב כך בהענקת טיפול רפואי".

משרד האוצר מצידו טוען כי "תורנויות השליש" אינן מסייעות להפחתת העומסים אלא מנוצלות לעבודה מחקרית ולא לעבודה מול חולים. עוד מסר האוצר כי הסדר תורנויות השליש סוכם מראש לתקופה קצובה. "סיום ההסדר יביא דווקא להגברת ניצול תורנויות החצי שבהן הרופאים המומחים נמצאים במחלקות ובכך יופחתו העומסים ותגדל זמינות הרופאים המומחים למטופלים".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, הגיב קשות על הודעת האוצר: "ניצול המצב השלטוני הנוכחי מהווה הוכחה לדיפ סטייט של משרד האוצר. זאת הפעם השנייה בחודשים האחרונים שפקידי האוצר מנסים לפגוע בציבור הרופאים ובחולים במערכת הבריאות הציבורית.

"פנינו למשרד האוצר בדרישה לבטל את ההחלטה שתפגע ברופאים ובחולים, אך התשובות שקיבלנו אינן מספקות". ל"ידיעות אחרונות" אמר עוד פרופ' חגי: "מטרת תורנות השליש היא להשאיר את הרופאים בבתי החולים, חלקם במסגרת ההסכם עוסקים במחקר שמקדם את הרפואה בישראל. לבוא ולהפסיק את תורנויות השליש ולפגוע במומחים הצעירים היא פגיעה אנושה של האוצר במערכת הבריאות. הפקידות משתלטת על מערכת הבריאות וכיוון שאין ממשלה, הפקידים משתוללים. מערכת הבריאות גם ככה במצב קשה והם רוצים למוטטה סופית".

ד"ר ליאור אונגר, יו"ר פורום המומחים הצעירים בהר"י. "אנו נערכים להחרפת המאבק"

יו"ר ארגון רופאי המדינה (אר"מ) ומ"מ יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר זאב פלדמן, אמר: "התורנויות הללו הן כלי חשוב המאפשר להשאיר רופאים בכירים בבתי החולים בשעות הערב, להקל על העומס ולטייב את הטיפול בחולים. מוזר ומביך שבשעה שמשרד הבריאות נערך להתמודד עם העומס הנוכחי וזה הצפוי להתגבר בימי החורף בחדרי המיון ובמחלקות האשפוז, פוגע משרד האוצר ביכולת לגייס את הצוותים הרפואיים הדרושים להתמודד עם עומס זה".

פרופ' ארנון אפק, המשנה למנהל "שיבא" ויו"ר איגוד מנהלי בתי החולים, אמר: "בעת הזאת ולפני החורף, נכון היה שלפני שהאוצר מוציא הוראה עם משמעות כה קשה למערכת הבריאות, הוא היה מתייעץ עם בתי החולים כדי ללמוד את המשמעויות ולמצוא פתרונות לבעיות המערכת".

יו"ר פורום המומחים הצעירים בהר"י, הנוירוכירורג ד"ר ליאור אונגר, אמר ל"ידיעות אחרונות": "הקלות שבה האוצר מרשה לעצמו לפגוע בתורנויות השליש מכעיסה. תורנויות אלו הן עוד פלסטר, אחד מרבים, שמשאיר בחיים את מערכת הבריאות הציבורית המפרפרת פרפורי גסיסה. האוצר פוגע במומחים הצעירים – אותה אוכלוסיית רופאים שעם סיום ההתמחות סופגת ירידה משמעותית בתנאי עבודתה ובשכר. הגזירה הנוכחית תחמיר את מצבם עוד יותר ובשל כך תחמיר את מצב מערכת הבריאות הציבורית עצמה. נראה שהתקופה הנוכחית של היעדר ממשלה ומשילות נותנת הזדמנות לפקידי האוצר לנסות ולפגוע בחוליות החלשות בהסכמים הקיבוציים. הפקידים חושבים שניתן למרוח אותנו. ביטול תורנויות השליש היא דרכו של האוצר לדחוף את המערכת הציבורית עוד פסע לתהום. אנחנו לא ניתן לזה לעבור. אנו נערכים להחרפת המאבק".

התגובה הרשמית שהעבירה דוברות האוצר לתקשורת: "הסדר תורנות השליש סוכם מראש לתקופה קצובה, כך שיגיע לסיומו ב-31 בדצמבר. הטענה לפיה סיום הסדר תורנויות שליש יביא להגדלת העומסים אינה נכונה. לפי ההסכם הקיבוצי של הרופאים, רופא מומחה צעיר יבצע לכל היותר חמש תורנויות חצי ו/או שליש בחודש. בשונה מתורנות חצי, בתורנות שליש על הרופא המומחה אין כל חובה לשהות במחלקה, והוא יכול לבחור לעסוק בפעילות אקדמית. סיום הסדר תורנויות השליש יביא להגברת ניצול תורנויות החצי, בהן הרופאים המומחים נמצאים במחלקות - וכך יועיל בהפחתת העומסים בבתי החולים ובהגדלת זמינות רופאים מומחים למטופלים".

נושאים קשורים:  תורנויות מומחים,  תורנויות שליש,  פרופ' ציון חגי,  משרד האוצר,  משרד הבריאות,  בתי החולים,  ד"ר אורלי וינשטיין,  ד''ר זאב פלדמן,  ד"ר ליאור אונגר,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
05.12.2019, 10:45

האמת שבמקרה הזה האוצר צודקים. המטרה הייתה לצ'פר את הרופאים ולא צורך רפואי.

אנונימי/ת
05.12.2019, 22:26

אכן תורניות השליש לא מורידות עומסים מול המטופלים (בוודאי לעומת החצי).
מאידך התרגלנו לכך שאת המחקר / מצגות וכו צריך לעשות על חשבון הזמן הפרטי. אם משלמים לפי שעון (וזו הרי גולת הכותרת של הסכם 2011) אז צריך שכלל משימות העבודה יהיו במסגרת העבודה.

אנונימי/ת
06.12.2019, 10:18

חחח. ליצן. רואים שאין לך מושג

אנונימי/ת
06.12.2019, 12:04

עוד מגיב בשכר מטעם משרד האוצר.
לך תגיב גם ב-ynet...
כשניפגש במיון נראה אם עדיין תהיה כזה ציני

אנונימי/ת
06.12.2019, 19:08

לא מדברים על תורנויות חצי במיון אלא על תורנויות שליש במחלקות...

06.12.2019, 09:18

הסכם תורנויות שליש הינו חלק אינטגראלי מהסכם שכר הרופאים, בחלקו השני, שנחתם בדצמבר 2012 והינו , כאמור, חלק בלתי נפרד מההסכם הכולל , שנחתם באוכוסט 2012.
ומשום שהמו"מ להסכם שכר חדש לא נפתח עדיין, בשל היעדר ממשלה, כיצד ניתן לאמר שהתוקף פג רק בנוגע לתורנויות השליש?????
זאת כמובן מעבר לפגיעה ברופאים ובתורנויות מומחים צעירים דווקא לפני החורף???
בשולי הדברים, תורנויות שליש ניתנו לא רק לפעילות קלינית, אלא גם להעלאת איכות וחניכת מתמחים. כך היה בהסכם.
זהו צעד חד-צדדי בלתי ברור ובניגוד להסכם האוצר-הר"י משנת 2012.

אנונימי/ת
06.12.2019, 10:34

במלים אחרות גם אתה טוען כי מדובר בהטבת שכר עם קשר רופף לצורכי המערכת
דרך אגב , לא הורידו את תורנויות החצי
הפתרון הוא פול-טיימרים למומחים הצעירים עם תג מחיר סביר ללא אישור לעבודה פרטית במקביל.
כך ניתן להראות למומחים צעירים כי ניתן לחיות חיים סבירים עם הכנסה סבירה ללא ההתרוצצות המטורפת סביב לבתי החולים הפרטיים שפוגעת באיכות החיים וברמת הרפואה
המכשול העיקרי לרפורמה זו הוא תג המחיר המופרך שמוצמד לה.

אנונימי/ת
06.12.2019, 12:02

אני מוכן להמר על חצי מהמשכורת שלי שאתה מגיב בשכר מטעם משרד האוצר,
וכמוך עוד רבים פה.
תתביישו לכם,
אח"כ תתמרמרו על איכות הטיפול שאתם תקבלו

אנונימי/ת
06.12.2019, 19:51

כנראה שאתה מרוויח ממש ממש יפה אם כל כך בקלות הרשית לעצמך לאבד חצי מהמשכורת. אני בספק אם בכלל מישהו מהאוצר טורח להסתובב באתר הזה.
כרופא אתה בוודאי יודע על מה מעידות דלוזיות פרנואידיות.
אני דווקא רופא, שאפילו עובד במערכת הציבורית בלבד.

אנונימי/ת
06.12.2019, 09:28

רבותי, זאת בסה"כ טקטיקת הכנה למאבק על הסכמי השכר.
שוק תן וכך יתפתח בשבועות הקרובים בין האוצר לבין הסתדרות . פקידי האוצר מסיחים את דעת ההסתדרות. נצא למאבק נגד ענין פעוט ( למרות שאני חושב שהתורנויות חשובות למערכת הבריאות), ננצח אותו אך תמורת זה נוותר על נושא משמעותי עוד יותר.
יו"ר ההסתדרות אני מקווה מבין זאת...

אנונימי/ת
06.12.2019, 10:12

כשה מאוד בסופו של דבר להבין מי נגד מי. ובעצם הביטוי "מי נגד.." זה עצוב.
אם או בלי ההסכם הזה יש מצאיות אחרת שאף אחד לא ממש רוצה לדהר אליה, אוד פחות לפתור אותה: ניהול לא אפקטיבי. לא שמענו ולא קרנו על שום תוחנית התיעלות, הצאות עבודה ממוחשבות, רפאוה מרחוק (כן, יש דבר כזה ועובד..איפה שיש עיניין). כל אוד שאין שום תמריץ לעבוד בצורה יותר מודרנית, רשומים כפולים ולפעמים יותר (זה נקרה הבטלה סמויה למי שלא יודע), כל אלה מטילים עומס כבד על התקציב.
צריכים להבין שגם באוצר לא קמים בבוקר אנשים מנותקים מהמציואת ועם הקוונה לפגוע במשהו. אבל כאשר המערגת הבריאות באה כל הזמן עם אותן ואותן תלונות אבל, למעשה, בלי שום פטרון ריאלי, גם האוצר מתחיל לשאול שאילות. ובצדק. אני לא ממש בטוח, אבל נראה לי שאצם המושג הזה של "הסכם קיבוצי" לא בדיוק מתאים יותר למציאות הכלכלית של היום. אם צריך להסביר יותר ברור: כל מזרח אירופה התמותתה, גם כלכלית וגם פוליטית בגלל אותן הסיבה, חוסר יעילות.
אז, לפני שיוצאים, שוב, למעבק, בואו נסתכל למה הגענו למה שהגענו. אם אתה משתתף למרוץ מכניות פורמולה 1 של היום עם המכיניות של שנות ה60 אל צתפה לנצח.

אנונימי/ת
06.12.2019, 10:26

בבית חולים שמיר בוטלו לפני כמה חודשים תורניות חצי בסופי שבוע , זאת פגיעה משמעותית יותר מתורניות שליש , כמובן גם הן חשובות . זה היה בהוראה של הנהלת בית חולים ולא היה זעם במערכת בריאות . מעניין איך בבתי חולים אחרים גם אותו מצב ?

אנונימי/ת
06.12.2019, 12:11

תורנות חצי, שליש ,רבע, תקראו לה איך שבא לכם,אינה נותנת שום תמורה לחולים.
אולי לבתי הקפה של בתי החולים, ולעינינים הפרטים של אותם הרופאים אשר נשארים בחדרם מול המסך עד יעבור הזעם.( עד שתגיעה השעה ללכת הביתה)

אנונימי/ת
06.12.2019, 12:42

חחח ליצן

אנונימי/ת
06.12.2019, 19:11

תורנויות חצי במלרד הן בעלות חשיבות גדולה. אלו תורנויות הטריאג שמאיישים הבכירים הצעירים שעושים תת התמחות! אי אפשר בלעדיהם... תורנויות מקוצרות של בכירי מיון כנ״ל. תורנויות שליש במחלקות... לא בטוח

אנונימי/ת
06.12.2019, 13:48

נו, לקחו עכשיו כדי ״להתפשר״ על זה בהסכמי השכר. אח״כ הואצר יוכל לטעון על שנתן את התורנויות ושהרופאים יוותרו על משהו משמעותי.

אנונימי/ת
06.12.2019, 17:13

מדינת ישראל בעזור האחרון נמצאת בדרך הבטוחה להצטרף לאחת ממדינות העולם השלישי. וויכוחי סרק על שטויות . המדינה בהתפרקות . הכל בהתפרקות . חינוך רווחה רפואה וביטחון . וכל אלו שיושבי במגדל השן . תיזכרו. כשיורד גשם יורד על כולללםםםםם. מדינת עולם שלישי ישרא אפריקה . באוגנדה הינו אולי יותר מצליחים.

אנונימי/ת
06.12.2019, 17:42

לצערי הרב, במחלקות המנתחות אצלי בבית החולים תורנויות השליש וגם החצי, מנוצלות למנוחה ואפילו לשינה.
עדיף שהבכירים האלו יהיו במרפאות קופות החולים זה יכניס יותר עבודה למערכת הציבורית הגוועת מול הפרטית.

אנונימי/ת
06.12.2019, 19:12

צריך לשים את התורנים האלו שיעזרו במיון... או בחדר ניתוח למתמחים... לא במחלקה כתמיכה במתמחים.... שם התועלת שלהם פחותה..,

אנונימי/ת
06.12.2019, 19:33

להפסיק לדפוק שעון מ1.1.2020

08.12.2019, 07:45

בושה וחרפה למערכת. מי שחושב שמומחים יחליפו את זמן המחקר שלהם בתוכנות השליש בשעות נוספות של עבודה עם חולים במסגרת תורנויות חצי טועה. גם ככה העומס הקליני גדול ואין זמן מוגן למחקר. למה שמומחה צעיר יבחר לבצע תורנות חצי קלינית במקום לעבוד פרטי אחה'צ ולהשתכר פי 10 על אותן שעות? אין שום הגיון במערכת...הדור החדש לא יעבוד עבור 50 ש''ח לשעה ויקח כסף מתחת לשולחן כמו בדור הקודם. הוא פשוט יעזוב את המערכת הציבורית...אין גבול לחוצפה...אחרי 20 שנות הכשרה..

אנונימי/ת
23.12.2019, 07:12

חבל לשפוך חימה וזעם על החלטה שכולה במהותה הכנס עז לחדר המשא ומתן(המתקרב) על מנת להוציאה ולהשרות אווירה של סיפוק בקרב נציגי הרופאים וללא דיון בתוספות הנדרשות למערכת הבריאות הקורסת על הממתינים שעות במיון, על החולים בפרוזדורים ועל הממתינים חודשים לייעוץ מומחה בקופות החולים.